Paolo Giordano: Tasmania + Tunnelmia Helsingin kirjamessuilta
Paolo Giordanon Tasmania on kaunokirjallinen kokemus ja kommentti aikaamme koettelevista vitsauksista, joista itse ihminen on suurin. Vaikeissa elämän- ja maailmantilanteissa pelastuksemme voisi silti löytyä juuri toisista ihmisistä. Vaan miten osaisimme kohdata toisemme oikein? Ja miten osaisimme kohdata tulevaisuuden tänä murrosten ja muutosten aikana?
- Tasmania (2022)
- Aula & Co 2023
- suom. Leena Taavitsainen-Petäjä
Tasmania on minulle tämän syksyn uutuuskirjoista ehdottomasti odotetuin tapaus! Luin kirjan melko tuoreeltaan italiaksi, mutta nyt vielä uudelleen Leena Taavitsainen-Petäjän erinomaisena suomennoksena. Ja koskapa Paolo Giordano kävi puhumassa kirjastaan viime viikolla Helsingin kirjamessuilla, kirjasin postaukseen myös tuoreet tunnelmat sieltä. Viimeksi olin kuulemassa Giordanoa messuilla pari vuotta sitten, kun hän kertoi upeasta romaanistaan Jopa taivas on meidän. Hyisenä päivänä, jolloin Helsingissä ikuisesti puhaltava tuuli tuntui erityisen kylmältä ja Pasila tavallistakin harmaammalta, Giordano vitsailikin saavansa kutsun Suomeen aina vain lokakuussa.
Kiinni ihmisessä ja ajassa
Tasmania alkaa vuoden 2015 marraskuusta, jolloin Pariisissa tapahtui kaksi merkittävää, tulevia vuosiakin värittävää tapahtumaa: tuhoisa terrori-iskujen sarja ja YK:n ilmastokokous. Terrori-iskuja nähtiin tulevina vuosina Euroopassa lisää, ja marraskuussa alkanutta ilmastokokousta seurasi Pariisin ilmastosopimus. Näitä molempia ja montaa muuta aikamme ilmiötä Tasmania käsittelee kaunokirjallisuuden keinoin.
Tasmania on niin kiinni tässä ajassa, että en ole toista yhtä ajankohtaisesti 2010–2020-lukujen taitetta kommentoivaa kaunokirjaa vielä ehtinyt lukea. Kirja käsittelee mm. seuraavia aiheita: uusperheet, ilmastokriisi, woke-kulttuuri, ydinaseet, metoo-liike, avioero, huoltajuuskiistat, lapsettomuus, opettajuus, cancel-kulttuuri, kirjoittajan identiteetti, eurooppalaisuus, vanhemmuus, muistaminen, mielenterveysongelmat, terrori-iskut, sukupuolten tasa-arvo, sosiaalinen media, ikäero parisuhteessa, sumuttaminen (gaslighting)… Kirjan lopussa myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan mainitaan, samoin koronapandemia. Mitä vielä jäisi puuttumaan?
Tasmania on niin ajankohtainen, että mietin, miten se tulee kestämään aikaa. Naureskelemmeko tulevaisuudessa aikamme ilmiöille: Twitter-mölinälle – eikä Twitter enää Twitter olekaan – tai sille, miten videokuva jäätyy Zoomissa? Niin 2010-lukua! Todellisuudessa aika vähän naurettavaa Tasmaniassa on. On sitä paitsi kiinnostavaa pohtia, miten oman ajan ilmiöiden kuvaus asettuu vastakkain ns. klassikkokirjan piirteiden kanssa.
Tasmania jos jokin on klassikkokirjojen tapaan ainakin tukevasti kiinni ihmisyydessä, vaikka toisaalta se kertoo myös siitä, miten elämämme aika – jonkinlainen ajan henki – vaikuttaa meihin. Kuitenkin samasta ihmisten irstailusta ja turhamaisuudesta kirjoittivat jo antiikin kirjailijat. Ei kai ihminen ihmisyydestään pääse, vaikka maailma tuhoutuisi ympäriltä. Alamme kilpailla siitä, kuka jää eloon näyttävimmin.
Ehkä pohdintani ajan hampaasta ei edes ole relevanttia: pidin Tasmaniasta, paljonkin, vaikka ensimmäisellä lukukerralla en oikein saanut siitä otetta. Sitten pohdin aikamme olemusta ja kirjan loppulausetta: irrallisuuden tunne on tarkoituksellista, sisältöä muodossa.
Helsingin Sanomien arviossa Antti Majander kuvaa Tasmanian asettavan lukijan eteen peilin. Ja kyllä vain: sieltä katsoo koulutettu ja omasta mielestään tiedostava ihminen, joka lentää maailman toiselle puolelle pohtimaan lentohäpeäänsä ja sössimään asiansa, jotka olivat pielessä jo kotona. Hän koukuttuu teloitusvideoihin ja alentuu lapsen tasolle ihmissuhteissaan. Lopuksi hän tuntee… surua. Eikä silti osaa muuttaa mitään. Vaikka kuinka haluaisi pelastaa maailman, ensin haluaisi kuitenkin pelastaa itsensä.
Tulevaisuus pilvien peitossa
Myönnetään pois: minulla on pieni (kirjallinen) ihastus Paolo Giordanoon. Olen tainnut kirjoittaa siitä blogissa ennenkin. Ihastus vaikuttaa niin, että olen melko hyvin perillä Giordanon henkilökohtaisesta elämästä (en toki yhtä läheisesti kuin haluaisin!), joten heti alkaessani lukea Tasmaniaa huomasin monet yhtymäkohdat hänen omaan elämäänsä: päähenkilön nimi ja ikä, työ ja koulutus, perhesuhteet…
Onko yhtymäkohdilla sitten väliä? Tähän tarttui toimittaja Mia Halonen, joka haastatteli Paolo Giordanoa viime viikolla Helsingin kirjamessuilla. Giordano kertoi autofiktiivisten elementtien valikoituneen kirjaan siksi, että tässä hullussa maailmanajassa (ja hullummaksi se on vain muuttunut sen jälkeen, kun Giordano aloitti kirjan kirjoittamisen koronapandemian aikaan…) puhdas fiktio ei tuntunut sopivimmalta valinnalta romaaniin. Koronapandemiasta Giordano kirjoittikin tietokirjan Tartunnan aikaan (sitä en ole lukenut).
Tasmania käsittelee paljon ilmastonmuutosta. Giordano totesi haastattelussa, että ilmastonmuutosta on hankala käsitellä kaunokirjallisuudessa. Miten aihetta voisi tuoda esiin juuri kaunokirjallisuuden keinoin? Se on myös aihe, joka saattaa karkottaa omaa Tasmaniaansa eli ehkä tietynlaista turva- tai pakopaikkaa etsivää lukijaa, kun uutisaihetta hierotaan naamaan myös taiteessa.
Tasmaniassa ilmastonmuutosta käsitellään kiinnostavasti pilvien kautta. Pilvien yhteys ilmastonmuutokseen on monimutkainen ja kaipaa lisää tutkimusta, totesi Giordano kirjamessujen haastattelussa, ja uskon häntä, hiukkasfysiikan tohtoria. Mieleeni tuli myös italian sana tempo, joka tarkoittaa sekä aikaa että säätä – alati kiihtyvä tempo, jossa Tasmania liikkuu, on juuri tämä.
Pilvet ovat sään ja aikamme ilmiöiden kautta myös tietynlainen yhdistävä elementti kirjassa: tulevaisuus on monella tavalla pilvien peitossa, auringonpilkahduksia on toivottomuuden edessä vaikea löytää. Nettimaailmassakin ollaan pilvessä, atomipommista syntyy pilvi. Paitsi oma aikamme myös kirjan henkilöhahmojen väliset suhteet ovat kuin hähmäisiä pilviä, joista ei saa otetta, ja haastattelussa Giordano kuvasi hahmojen myös liikkuvan kuin pilvet – tai tähän hän ainakin oli kirjoittaessaan pyrkinyt. Minusta hän monella tavalla myös onnistui. Kun mietin kirjan loppulausetta, tajuan, että myös pilvet itkevät.
4 kommenttia
Leena Laurila
Pitää kai tämäkin sitten lukea… huoh:) Ajattelin, etten jaksa tätä synkkyyttä ja toivottomuutta, sitä kai tässä on ilman toivon pilkahdusta? Merkitseekö nimi Tasmania siis tuota piittaamattomuutta, jota tuossa vauraissa ihmisissä kuvailet? Niin kaukana kaikesta ja kuitenkaan ei. Kaksi teosta olen Giordanolta lukenut ja pitänyt tyylistä & kielestä, hyvä suomentajakin.
Kirja ja keittiö
Hehe, voi näitä uutuuskirjoja, tiedän tunteen! 🙂
Tämä tuntui enemmän pohdiskelevalta kuin synkältä, ja kirja oli tosi helppolukuinen, kuten Giordanolla aina. Ihmissuhdekuviot vievät tilaa maailmanlopun tunnelmalta – ja se on tarkoituskin, näyttää ihmisen napanöyhdän kaivelut kaiken sen suuremman rinnalla. Hesarin arviossa tätä kuvattiin jopa satiiriksi. Oma lukeneisuuteni ei ihan olisi riittänyt tuollaisen tulkinnan tekemiseen, mutta kyllä tuon toki tunnistan.
Tasmanian kaikkia merkityksiä pohdiskelen edelleen, mutta kirjassa sen mainitaan olevan paikka, johon ihmisen olisi tuhon tullessa parasta paeta. Siellä ei ole äärilämpötiloja, siellä on hyvät makean veden varannot, demokratia eikä vaarallisia eläimiä ja saarena sitä on helppo puolustaa. Mutta tämä on vain maininta kirjassa, joten kirjan nimenä se viittaa vielä johonkin laajempaan.
Esmeralda
No niin! Tätä minäkin hypistelin Turussa tai kuvitelmissai. En kuitenkaan vielä ostanut, sillä en ollut lukenut kirpparilta löytämääni lukematonta Jopa taivas on meidän -teosta! Nyt se on vihdoin puolivälissä, ja vaikka jossain kohtaa tuli pieni notkahdus, nyt olen taas päässyt vauhtiin. Kiinnostaa kyllä ehkä tuo Tasmania vielä enemmän.
Toinen samojen aihepiirien ajankohtainen teos on loistava Juli Zehin Yli-ihmisiä, mutta se ei liity Italiaan vaan Saksaan. Kuitenkin kannattaa lukea.
Uutisissa Giordano toi esiin todella tärkeän asian, miten me ihmiset olemme alkaneet unohtaa 1900-luvun historian. Pahuuden.
Kirja ja keittiö
Toivottavasti tykkäät tuosta taivaskirjasta! Minä tykkäsin paljonkin. Giordanon kaikki kirjat ovat tosi erilaisia, hän ei totisesti pyörittele aina vain samaa ainesta kirjasta toiseen. Ja kiitos myös kirjavinkistä, tuosta taisin Hesarin arvion kyllä lukeakin.
Ja Giordano puhuu vain fiksuja! Tässä kirjassa oli paljon ihan faktatietoakin Hiroshiman ja Nagasakin pommituksista.